לבירור פרטים, התייעצות או קביעת פגישת היכרות
לחצו כאן כדי להתקשר אלינו
חתול תוקפני - התמודדות עם חתול אגרסיבי (לעוד מאמרים)

חתול תוקפני - כיצד לטפל בחתול אגרסיבי

חתול תוקפני

החתול שלכם התחיל להיות אגרסיבי? כך תוכלו לעצב את ההתנהגות שלו ולהפוך אותו לרגוע יותר 

מדוע חתול תוקפני ?

ייתכן והחתול שלכם החליט להיות אגרסיבי וכאשר אתם או חתול אחר בסביבה הוא מחליט לתקוף אתכם. תוקפנות זו מתרחשת בד"כ כאשר החתול מרגיש בסיכון לו / לכמות המזון לה הוא מחכה או כאשר רמות הלחץ והטסטוסטרון גבוהות.

מתי חתול תוקפני ?

"החתול תוקף אותי" - הרבה מגדלי חתולים נתקלו בתופעה שהחתול שלהם תקף אותם בפתאומיות בזמן שליטפו אותו או אפילו כשהלכו בבית. התופעה הזו נובעת מכמה סיבות:

חתול תוקפני כי הוא חולה 

הסיבה הנפוצה לתקיפה של החתול היא כאשר החתול חש לא טוב. חתולים בטבע לא נוהגים להבליט את העובדה כי הם סובלים מחולי כלשהו - זו נקודת חולשה שלהם שחיות אחרות יכולות לנצל. כך קורה גם אצל החתול הביתי, הוא עשוי לסבול מאוד והוא לא ייראה לנו חלש, אלא בדיוק ההיפך הוא יהיה חתול אגרסיבי ותוקפני כלפינו. 

חתול תוקפני כי הוא מוטרד

סיבה נפוצה נוספת לתוקפנות היא כאשר החתול לא אוהב שמלטפים אותו במשך זמן ממושך והוא תוקף את בעליו על מנת שיפסיק. יש סימנים ברורים לפני שחתול תוקף אשר ניתן בקלות ללמוד לזהות אותם (גב מקומר, אוזניים שטוחות, חשיפת שיניים) ורצוי מאוד להפסיק ללטף אותו לפני שיהפוך לחתול אגרסיבי. ישנם חתולים שעשויים לתקוף אם מלטפים אותם בזמן שהם אוכלים או שותים, ובקרבת כלי האוכל שלהם.

חתולים נוטים לבחור מקומות מסוימים בבית (שלא תמיד אנו מודעים אליהם) כמקומות הבטוחים שלהם. אלו מקומות שהם אוהבים ללכת אליהם ולהיות שם לבדם. המקומות האלו לא חייבים להיות מקומות חבויים, זה יכול להיות חלק בספה או מעל שולחן מרכזי בבית. חתולים לא ישמחו שתפלשו למקומות שהם בחרו כ"שלהם" ועשויים לתקוף את מי שאכן מפריע להם שם. 

חתול עשוי לתקוף את בעליו כאשר משעמם לו בבית. אם לחתול אין בביתו את הגירויים (משחקים, קופסאות, משטחי גירוד) והצרכים הדרושים לו וכאשר בעליו אינם מקדישים לו זמן למשחק, החתול עשוי להיות מאוד מתוסכל ולהפוך לחתול תוקפני כלפי בעליו. 

חתול תוקפני כי הוא מאוים

החתול תוקפני כתגובה לפחד בסיסי שקיים אצלו. ישנם מקומות רגישים בגופו של החתול (בעיקר אזור הבטן והזנב) וטבוע בו להגן עליהם. כך שמגע באיזורים אלו יכול לגרור נשיכה ואף תקיפה חמורה יותר, על מנת שנבין כי זה משהו שלא נעים לו ואינו רוצה שנחזור על כך.  

תקיפה של חתול יכולה לנבוע גם לא כתוצאה של מגע ישיר שלנו עם החתול. בכל יום אנו חוזרים הביתה עם מגוון ריחות שנספגו בבגדינו ואף על עור הגוף ממקומות שונים בהם ביקרנו. חתולים הם בעלי חוש ריח מאוד מפותח ועשויים למצוא את אחד הריחות כמשהו שמאיים עליהם. זה יכול להיות ריח של חתול אחר שליטפתם או כלב, וזה לא חייב להיות ריח של בע"ח אך החתול עדיין תופס אותו כמשהו שהוא היה מעדיף שלא יתקרב אליו.

שינויים בבית, כגון: רהיטים חדשים, אנשים חדשים שבאו לבקר, דייר חדש עשויים להלחיץ את החתול ולגרום לו להתנהגות תוקפנית כלפי בעלי הבית. 

גם לסביבה בה אנו חיים ישנה השפעה על התנהגות תוקפנית של חתול. בעיר נפוץ מאוד שנעשות עבודות תשתית או שיפוצים אשר מלווים ברעש רב. חתול יכול לפחד מאוד מרעשים אלו, ולפתח התנהגות תוקפנית. 

עוד סיבה הקשורה לסביבה, היא הימצאותם של חתולי רחוב. הרבה מאוד חתולים אשר גרים בבית נוהגים לשבת ליד החלון ולהביט אל המתרחש בחוץ. הנוכחות של חתולי הרחוב עשויה לאיים מאוד על החתול הביתי (קורה בעיקר במעבר לבית חדש) אשר חרד לטריטוריה שלו - הוא פוחד שחתולי הרחוב ייפלשו אליה. החתול יהפוך לחתול אגרסיבי יותר אם יחוש איום מחתולים אחרים בסביבתו, זה יכול לקרות גם כאשר מביאים חתול חדש הביתה. סיבה נוספת לחתול אגרסיבי היא מראה של שני חתולים רבים, שיכולה להשפיע על התנהגות החתול בתוך הבית.

אז מה עושים כאשר החתול תוקפני ?

חתול תוקפני

ראשית צריך למצוא את הסיבה למה החתול תוקפני. יכולות להיות סיבות רבות נוספות לתוקפנות שנובעות משינויים בהתנהגות שלנו (בעלי החתול), שינויים בתוך הבית או מחוצה לו. לפני שמתחילים טיפול התנהגותי בחתול רצוי לקחת אותו לוטרינר שיבדוק אותו, אם החתול סובל מכאב או מחלה כלשהי הטיפול בהם יפתור גם בעיית התוקפנות. במידה והוטרינר עורך בדיקה כללית לחתול ומאבחן שהכל בסדר רצוי לבדוק אם התקיפה נובעת מאחת מהסיבות המוזכרות לעיל. שאלו את עצמכם ממתי החתול החל להיות תוקפני, מה קרה באותו הזמן, האם היו שינויים שאתם עשיתם בבית, האם משהו בסביבת מגוריכם השתנה, או שהחתול מנסה להגיד לכם שאינו רוצה שתלטפו אותו באיזורים מסוימים בגופו. צריך להיות סבלניים ועקביים. 

ברגע שזיהיתם את מקור הבעיה פעלו לשינוי שיביא להפסקת ההתנהגות התוקפנית של החתול. אם זהיתם כי מדובר באינטראקציה שלכם עם החתול התחילו לזהות היכן אינו אוהב שמלטפים אותו, מתי אינו רוצה יותר ליטופים ומתי הוא רוצה להיות במקום שקט לבדו. אם מדובר בשינויים שחלו בבית - נסו להרגיע את החתול להרגיל אותו לאט לאט, אם השינוי הוא בסביבת המגורים - פנו לחתול אזור שקט ונעים בבית בו הוא יוכל להרגיש בטוח (קופסת קרטון עם שמיכה נעימה יעשו את העבודה). 

לסיכום,

חתולים מרגישים פחד ואף איום כאשר יש שינוי חדש, בריח הגוף שלנו, בבית או בסביבת המגורים בבית. חשוב לא לכעוס על החתול, צריך להבין שהוא במצוקה (אם פיזית כי הוא חולה, ואם רגשית כי הוא מאוים ממישהו או ממשהו) רצוי מאוד להבין מה גרם לחתול החמוד שלנו להפוך לחתול תוקפני ולפעול בהתאם. החתול לא תוקף מתוך כוונה לפגוע בנו אלא בגלל העובדה שהוא צריך עזרה, ולכן עם הרבה אהבה והבנה שלו נוכל לעזור לו.

טיפים, חדשות ועידכונים חתוליים במייל מידי שבוע כולל - ספרון חינם: "המדריך למאמץ המתחיל"
הירשמו חינם למגזין קטניפ וקבלו טיפים חדשות ומידע מעולם החתולים כולל המדריך למאמץ החתולים המתחיל.
להצטרפות, הזינו כתובת Email:

שמירה על חתולים | מי אנחנו | קבלת הצעת מחיר | קטסיטר / קטסיטינג | מגזין חתולים קטניפ | אינדקס קטניפ